Yhteispainatus

YHTEISPAINATUKSET

Yhdistyksellä on vuosittain  edullinen yhteispainatus.

Aineisto on toimitettava juhannukseen. mennessä perille jpeg- tai pdf-liitteinä sähköpostilla: info@exl.fi. Originaalit voi lähettää myös postitse osoitteella: Exlibris Aboensis, Mertatie 12, 21100 Naantali.

Kirjeitse lähetettävään painatusmateriaaliin kannattaa laittaa mukaan tukipahvi, sillä joskus postin leimauslaite on ikävällä tavalla vaurioittanut suojaamatonta originaalia.

Mainitse samalla normaalit luettelotiedot: 1) exlibriksen omistaja, 2) arvo ja/tai ammatti (eläkeläisten osalta työaikainen ammatti), 3) kotikunta, 4) taiteilijan nimi ja 5) originaalin tekovuosi. Anna myös tiedot halutusta koosta (esimerkiksi 1:1, 75 %, leveys 60 mm. tai muu selkeä mitta).

Lisäksi kerro toimitustapa: noudetaan/lähetetään. Muista merkitä osoite, mihin merkit ja lasku toimitetaan, jos aineistoa ei haeta yhdistyksen tilaisuudesta tai toimihenkilöltä. Postitettavien merkkien paketointi- ja lähetyskulut 12 € lisätään laskuun.

Keväällä 2020 tutkimme mahdollisuuksia hintasäästöön eli  kannattaako siirtyä laadukkaasta offsetista digipainatukseen ja pudottaa painosmäärää 1000 > 500 kpl. Säästö olisi ollut vain 7 € ja isommassa erässä digi tulisi jopa kalliimmaksi.

Hallitus päätti pysyä offsetissa ja säilyttää painosmääränä 1000 kpl. Jos se tuntuu suurelta, niin tee kulttuuriteko ja lahjoita puolet exlibriksistä lehteemme liimattavaksi.

Painatuksen hinta on riippuvainen mukana olevien merkkien lukumäärästä ja kuinka monelle arkille työt asemoidaan. Arviohinta jäseniltä on n. 65 €, jos osallistujia on 10.   Kesällä 2022 osallistujia oli 16, hinta 38 €. Lähisukulaiset perheen piiristä hyväksytään mukaan jäsenhinnalla, muilta peritään lisämaksu, joka on vielä päättämättä (aikaisemmin 10 €). Kannattaa siis harkita jäseneksi liittymistä.

Jos originaali ei ole suoraan painokelpoinen, niin maksuun lisätään 20 €, joka on kirjapainon minimiveloitus nimiladonnan ja asemoinnin kaltaisista lisätöistä. Jos merkin sivut eivät ole suorat vaan halutaan pyöreä, niin stanssin valmistus tulee yllättävän kalliiksi lisähintana, joka voi tuplata merkin hinnan.

Hopea ja kulta ovat erikoisvärejä, jotka harvoin toistuvat aivan toiveiden mukaisesti, joten niiden käyttöä kannattaa välttää.

Alkuperäisen originaalin koon muutos (pienennys/suurennus) painokokoon ei maksa mitään. Painatus on kirjapainolle ns. luppotyö, jonka on valmistuttava kesän kuluessa niin, että kaikki saavat merkkinsä viimeistään elokuun loppuun mennessä.

Jokainen osallistuja lahjoittaa yhden merkin muille samalla painoarkilla oleville sekä 5 kpl yhdistykselle, joka hoitaa vaihdit valmiiksi.

Painosmäärä on 1000 kpl. Paperina on 130 g Galerie Art Silk.

Kimpasta kokoelman alku

Jokainen yhteispainatukseen osallistuva saa merkeistä keräilyharrastukseen innostavan “pienoiskokoelman”, sillä kaikki lahjoittavat toisilleen yhden exlibriksen. Sama vaihto-oikeus on postitustalkoot hoitavalla ryhmällä, joka huolehtii tämän hyvän velvoitteen toteutuksesta kaikkien puolesta.

Kirjapaino toimittaa lain mukaan yliopistokirjastoille kuuluvat vapaakappaleet. Yhdistys ottaa yhden mallikappaleen exlibrisluettelon kirjaajalle sekä omaan käyttöön 3 kpl (yksi arkistoon ja kaksi muuhun käyttöön esim. arpajaisvoittokuoriin).

Tekotapamerkinnät

Jäsen saa yhdistykseen liittyessään tekotapamerkinnöistä monisteen, jonka sivut on julkaistu tämän sivun oikealla puolella. Tosiasiassa tekotavalla tarkoitetaan koodeina monentamistapaa.

Exlibriksiä vaihdettaessa on kohteliasta kirjoittaa lyijykynällä merkin taakse ylös omistajan ammatti ja kotikunta sekä alas taiteiulijan nimi, merkin valmistumisvuosi ja monentamistapa (offset = P7). Yhdistyksen yhteispainoarkit valmistetaan offsetpainossa, joka on edullisempia digipainoja laadukkaampaa.