Antikvariaatissa osasto kirjoille exlibriksin

19.1.2023

Yhdistyksen talkoolaiset tuskastuivat painaviin kirjalaatikoihin, joita vuosikausia turhaan raijasimme messujen osastollemme. Hyvä, jos edes 1-2 kirjaa teki kauppansa pilkkahinnasta (0,50-2 €) huolimatta. Usein  meille lahjoitettuja kirjoja ei edes kukaan vilkaissut, vaikka kunnon mainosplagaateilla siihen kannustettiin.

Hyödyllisin tavoite rahaksi vaihtamisena ei onnistunut, sillä koko satsin myyntiyrityksiin antikvariaateista sekä osto- ja myyntiliikkeistä sai vastaukseksi vain tuhahduksen, toteamuksen pölyä keräävistä kirjaläjistä ja keljulta kuulostaneen letkautuksen: ”Eihän exlibriksiä enää kukaan kerää...”

Hallitus piti parempana saattaa kirjat helpommin kiinnostuneiden tavoitettavaksi. Ratkaisuksi tuli lahjoittaa ne Turussa Peltolan Antikvariaattiin, jonka omistaja Matti Luukkonen lupasi varata exlibriksin varustetuille kirjoille omat hyllyt, jolloin merkkien  löytäminen on helpompaa.

Liikkeen julkisivu näkyy hyvin Turun ja Kaarinan väliselle Uudenmaantielle.  Avoinna ma-pe klo 10-18, la klo 10-15. Yhteystiedot: matluuk@hotmail.com, puh. 02 236 6430.

Kellarivarastomme tungos helpottui 11 laatikon verran, silti jalansijaa ei vieläkään kunnolla löydy ellei ensin pura osaa aineistosta varaston käytävälle. Muutamia kirjalaatikoita on yhä viemättä lukutoukan paratiisiin, kun kaikkea ei liikapainon vuoksi vanhaan autorotiskooni uskallettu ahtaa.